Veröffentlichungen

Auf dieser Seite präsentieren wir Ihnen neue Veröffentlichungen rund um das Projekt UNICARagil.

Publications

On this page we present new publications around the project UNICARagil.

 08.10.2022

IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems, Macau, China

 25.07.2022

Automotive and Engine Technology Journal

 05.06.2022

Workshop on Ensuring and Validating Safety for Automated Vehicles

 05.06.2022

IEEE Intelligent Vehicles Symposium

 05.06.2022

IEEE Intelligent Vehicles Symposium, Aachen

 01.04.2022

IEEE Transactions on Intelligent Vehicles

 23.02.2022

tm - Technisches Messen

 29.12.2021

Designs Journal

 01.12.2021

International Conference on 3D Vision (3DV)

 23.11.2021

IEEE Transactions on Intelligent Vehicles

 04.10.2021

30. Aachen Colloquium Sustainable Mobility

 04.10.2021

30. Aachen Colloquium Sustainable Mobility

 04.10.2021

30. Aachen Colloquium Sustainable Mobility

 27.09.2021

IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS) 2021

 19.09.2021

IEEE International Conference on Intelligent Transportation 2021

 19.09.2021

IEEE International Conference on Intelligent Transportation 2021

 19.09.2021

IEEE International Conference on Intelligent Transportation 2021

 11.07.2021

IEEE Intelligent Vehicles Symposium

 13.04.2021

IEEE Robotics and Automation Letters (Volume 6, Issue 2)

 26.03.2021

Publikationsserver der TU Braunschweig (TM)

 25.03.2021

arXiv

 19.02.2021

Sensors Special Issue "Vehicle State Estimation and Localization for Autonomous and Connected Vehicles"

 03.02.2021

Design, Automation and Test in Europe Conference | The European Event for Electronic System Design & Test

 02.02.2021

Design, Automation and Test in Europe Conference and Exhibition, digital

 

Efficient Run-Time Environments for System-Level LET Programming

 zur Veröffentlichung DOI: https://doi.org/10.23919/DATE51398.2021.9474257

 23.11.2020

ENC2020, digital

Dieser Beitrag behandelt Konzepte zur Integrität der Fahrdynamikzustandsschätzung in UNICARagil.

This contribution is about integrity concepts for the vehicle dynamic state estimation in UNICARagil.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.23919/ENC48637.2020.9317323

Titel
Integrity Concept for Sensor Fusion Algorithms used in a Prototype Vehicle for Automated Driving
Autor
Grischa Gottschalg, Matthias Becker, Stefan Leinen
Datum
23.11.2020
Veranstaltung
ENC2020, digital
Referenz:
@INPROCEEDINGS{9317323,
  author={G. {Gottschalg} and M. {Becker} and S. {Leinen}},
  booktitle={2020 European Navigation Conference (ENC)}, 
  title={Integrity Concept for Sensor Fusion Algorithms used in a Prototype Vehicle for Automated Driving}, 
  year={2020},
  volume={},
  number={},
  pages={1-10},
  doi={10.23919/ENC48637.2020.9317323}}					
 20.10.2020

IEEE IV 2020, Digital

Ansatz zur Fusion von Dynamic Occupancy Grid Maps verschiedener Fahrzeuge. Die Funktion kann zum Beispiel in der UNICARagil Cloud ausgeführt werden.

Approach to fuse Dynamic Occupancy Grid Maps from multiple vehicles. The function can for example be run in the UNICARagil Cloud.

DOI: 10.1109/IV47402.2020.9304816

Titel
Reducing Uncertainty by Fusing Dynamic Occupancy Grid Maps in a Cloud-based Collective Environment Model
Autor
Bastian Lampe, Raphael van Kempen, Timo Woopen, Alexandru Kampmann, Bassam Alrifaee, Lutz Eckstein
Datum
20.10.2020
Veranstaltung
IEEE IV 2020, Digital
Referenz:
@INPROCEEDINGS{9304816,
  author={B. {Lampe} and R. {van Kempen} and T. {Woopen} and A. {Kampmann} and B. {Alrifaee} and L. {Eckstein}},
  booktitle={2020 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV)}, 
  title={Reducing Uncertainty by Fusing Dynamic Occupancy Grid Maps in a Cloud-based Collective Environment Model}, 
  year={2020},
  volume={},
  number={},
  pages={837-843},
  doi={10.1109/IV47402.2020.9304816}}					
 20.10.2020

IEEE IV 2020, Digital

This paper motivates and explains the hazard identification strategy developed and applied in UNICARagil.

In diesem Beitrag wird die in UNICARagil entwickelte und angewandte Strategie zur Gefährdungsidentifikation motiviert und erläutert.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1109/IV47402.2020.9304780

Titel
Towards Efficient Hazard Identification in the Concept Phase of Driverless Vehicle Development
Autor
Robert Graubohm, Torben Stolte, Gerrit Bagschik, Markus Maurer
Datum
20.10.2020
Veranstaltung
IEEE IV 2020, Digital
Referenz:
@inproceedings{graubohm_towards_2020,
  author={{Graubohm}, Robert and {Stolte}, Torben and {Bagschik}, Gerrit and {Maurer}, Markus},
  booktitle={2020 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV)},
  title={Towards {Efficient} {Hazard} {Identification} in the {Concept} {Phase} of {Driverless} {Vehicle} {Development}},
  address={Las Vegas, NV, USA},
  year={2020},
  pages={1297--1304},
  doi={10.1109/IV47402.2020.9304780},
  publisher={IEEE}
}
					
 07.10.2020

Aachener Kolloquium 2020, Digital

Diese Arbeit stellt die Automotive Service-Oriented Software Architecture (ASOA) vor.

This paper presents the Automotive Service-Oriented Software Architecture (ASOA).

 zur Veröffentlichung DOI: 10.18154/RWTH-2020-11256

Titel
The Dynamic Service-oriented Software Architecture for the UNICARagil Project
Autor
Armin Mokhtarian, Bassam Alrifaee, Alexandru Kampmann
Datum
07.10.2020
Veranstaltung
Aachener Kolloquium 2020, Digital
Referenz:
@INPROCEEDINGS{Mokhtarian:807282,
      author       = {Mokhtarian, Armin and Alrifaee, Bassam and Kampmann,
                      Alexandru},
      title        = {{T}he {D}ynamic {S}ervice-oriented {S}oftware
                      {A}rchitecture for the {UNICAR}agil {P}roject},
      reportid     = {RWTH-2020-11256},
      pages        = {275-284},
      year         = {2020},
      note         = {Zweitveröffentlicht auf dem Publikationsserver der RWTH
                      Aachen University 2021},
      comment      = {29. Aachen Colloquium Sustainable Mobility},
      booktitle     = {29. Aachen Colloquium Sustainable
                       Mobility},
      month         = {Oct},
      date          = {2020-10-05},
      organization  = {29th Aachen Colloquium Sustainable
                       Mobility 2020, Aachen (Germany), 5 Oct
                       2020 - 7 Oct 2020},
      cin          = {122810 / 120000},
      cid          = {$I:(DE-82)122810_20140620$ / $I:(DE-82)120000_20140620$},
      typ          = {PUB:(DE-HGF)8 / PUB:(DE-HGF)7},
      doi          = {10.18154/RWTH-2020-11256},
      url          = {https://publications.rwth-aachen.de/record/807282},
}					
 06.10.2020

29. Aachener Kolloquium 2020, Digital

This paper gives a structured overview of the first project results of UNICARagil.

Diese Veröffentlichung fasst die ersten Projektergebnisse von UNICARagil strukturiert zusammen.

 Download  zur Veröffentlichung DOI: 10.18154/RWTH-2020-10407

Titel
UNICARagil - Where we are and where we are going.
Autor
Timo Woopen; Raphael van Kempen, Torben Böddeker, Lutz Eckstein
Datum
06.10.2020
Veranstaltung
29. Aachener Kolloquium 2020, Digital
Referenz:
@INPROCEEDINGS{WOO20,
      author       = {Woopen, Timo and van Kempen, Raphael and Böddeker, Torben
                      and Eckstein, Lutz},
      title        = {{UNICAR}agil - {W}here {W}e {A}re and {W}here {W}e {A}re
                      {G}oing},
      address      = {Aachen},
      pages        = {285-308},
      year         = {2020},
      note         = {Zweitveröffentlicht auf dem Publikationsserver der RWTH
                      Aachen University},
      booktitle     = {29. Aachen Colloquium Sustainable
                       Mobility},
      month         = {Oct},
      date          = {2020-10-05},
      doi          = {10.18154/RWTH-2020-10407},
      url          = {https://publications.rwth-aachen.de/record/804601},
}
					
 06.10.2020

29. Aachener Kolloquium 2020, Digital

The paper illustrates the interconnection of different complementary approaches towards behavioral safety for automated vehicles.

Das Paper beschreibt das Zusammenwirken unterschiedlicher komplementärer Ansätze zur Verhaltenssicherheit automatisierter Fahrzeuge.

DOI: 10.24355/dbbs.084-202011171557-0

Titel
Towards Safety Concepts for Automated Vehicles by the Example of the Project UNICARagil
Autor
Torben Stolte, Robert Graubohm, Inga Jatzkowski, Markus Maurer, Stefan Ackermann, Björn Klamann, Moritz Lippert, Hermann Winner
Datum
06.10.2020
Veranstaltung
29. Aachener Kolloquium 2020, Digital
Referenz:
@Article{dbbs_mods_00069132,
  author = 	{Stolte, Torben
		and Graubohm, Robert
		and Jatzkowski, Inga
		and Maurer, Markus
		and Ackermann, Stefan
		and Klamann, Bj{\"o}rn
		and Lippert, Moritz
		and Winner, Hermann
		and {29th Aachen Colloquium Sustainable Mobility 2020, 5. -- 7. Oktober 2020}},
  title = 	{Towards Safety Concepts for Automated Vehicles by the Example of the Project UNICARagil},
  year = 	{2020},
  publisher = 	{Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik GbR},
  address = 	{Aachen},
  abstract = 	{Striving towards deployment of SAE level 4+ vehicles in public traffic, researchers and developers face several challenges due to the targeted operation in an open environment. Due to the absence of a human supervisor, ensuring and validating safety while driving automatically is one of the key challenges. The arising complexity of the technical system must be handled during the entire research and development process. In this contribution, we outline the coherence of different safety-activities in the research project UNICARagil. We derive high-level safety requirements and present the central safety mechanisms applied to automated driving. Moreover, we outline the approaches of the project UNICARagil to address the validation challenge for automated vehicles. In order to demonstrate the overall approach towards a coherent safety argumentation, the connection of high-level safety requirements, safety mechanisms, as well as validation approaches is illustrated by means of a selected example scenario.},
  doi = 	{10.24355/dbbs.084-202011171557-0},
  url = 	{https://publikationsserver.tu-braunschweig.de/receive/dbbs_mods_00069132},
  url = 	{https://www.aachener-kolloquium.de/en/},
  url = 	{https://www.aachener-kolloquium.de/en/conference-documents.html},
  file = 	{:https://publikationsserver.tu-braunschweig.de/servlets/MCRFileNodeServlet/dbbs_derivate_00047837/Stolte_UNICARagil.pdf:PDF}
}					
 06.10.2020

29. Aachener Kolloquium 2020, Digital

This paper summarizes the concept and the results achieved so far in the domain of automation within the project UNICARagil.

Der Artikel fasst das Konzept sowie den aktuellen Stand der Ergebnisse in der Domäne Automatisierung des Projekts UNICARagil zusammen.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.18725/OPARU-34024

Titel
Automation of the UNICARagil Vehicles
Autor
Michael Buchholz, Fabian Gies, Andreas Danzer, Matti Henning, Charlotte Hermann, Manuel Herzog, Markus Horn, Markus Schön, Nils Rexin, Klaus Dietmayer, Carlos Fernandez, Johannes Janosovits, Danial Kamran, Christian Kinzig, Martin Lauer, Eduardo Molinos, Christoph Stiller, Stefan Ackermann, Tobias Homolla, Hermann Winner, Grischa Gottschalg, Stefan Leinen, Matthias Becker, Johannes Feiler, Simon Hoffmann, Frank Diermeyer, Bastian Lampe, Till Beemelmanns, Raphael van Kempen, Timo Woopen, Lutz Eckstein, Nicolai Voget, Dieter Moormann, Inga Jatzkowski, Torben Stolte, Markus Maurer, Jürgen Graf, Edgar v. Hinüber, Norbert Siepenkötter
Datum
06.10.2020
Veranstaltung
29. Aachener Kolloquium 2020, Digital
Referenz:
@INPROCEEDINGS{Buchholz_ACK_2020,
      author       = {Buchholz, Michael and Gies, Fabian and Danzer, Andreas and Henning, Matti and Hermann, Charlotte and Herzog, Manuel and Horn, Markus and Schön, Markus and Rexin, Nils and Dietmayer, Klaus and Fernandez, Carlos and Janosovits, Johannes and Kamran, Danial and Kinzig, Christian and Lauer, Martin and Molinos, Eduardo and Stiller, Christoph and Ackermann, Stefan and Homolla, Tobias and Winner, Hermann and Gottschalg, Grischa and Leinen, Stefan and Becker, Matthias and Feiler, Johannes and Hoffmann, Simon and Diermeyer, Frank and Lampe, Bastian and Beemelmanns, Till and van Kempen, Raphael and Woopen, Timo and Eckstein, Lutz and Voget, Nicolai and Moormann, Dieter and Jatzkowski, Inga and Stolte, Torben and Maurer, Markus and Graf, Jürgen and v. Hinüber, Edgar and Siepenkötter, Norbert},
      title		   = {Automation of the {UNICAR}agil vehicles}, 
      address      = {Aachen},
      pages        = {1531-1560},
      year         = {2020},
      booktitle    = {29. Aachen Colloquium Sustainable Mobility},
	  volume	   = {2},
      month        = {Oct},
      doi          = {10.18725/OPARU-34024},
      url          = {https://oparu.uni-ulm.de/xmlui/handle/123456789/34086},
      note         = {Zweitveröffentlicht auf OPARU, dem OPen Access Repositorium der Universität Ulm},
}					
 30.09.2020

insight Cluster ESW: Infoabend zu modularen Fahrzeugkonzepten, digitale Veranstaltung

Überblick über Modularität im Projekt UNICARagil.

Overview on modularity within UNICARagil.

 Download

 20.09.2020

IEEE ITSC 2020, Digital

This paper proposes one real-time method for safe stop trajectory planning for highly autonomous vehicles, which leads the vehicle to a safe stop when encountering internal or external failures.

In dieser Veröffentlichung wird eine Echtzeitmethode für die Trajektorienplanung eines sicheren Anhaltens für hochautonome Fahrzeuge vorgeschlagen, die das Fahrzeug zu einem sicheren Stopp führt, wenn interne oder externe Fehler auftreten.

DOI: 10.1109/ITSC45102.2020.9294291

Titel
Real-Time Safe Stop Trajectory Planning via Multidimensional Hybrid A ∗ -Algorithm
Autor
Lingguang Wang, Zhenkang Wu, Jiakang Li, Christoph Stiller
Datum
20.09.2020
Veranstaltung
IEEE ITSC 2020, Digital
Referenz:
@INPROCEEDINGS{9294291,
author={L. {Wang} and Z. {Wu} and J. {Li} and C. {Stiller}},
booktitle={2020 IEEE 23rd International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC)}, title={Real-Time Safe Stop Trajectory Planning via Multidimensional Hybrid A*-Algorithm}, year={2020}, volume={}, number={}, pages={1-7}, doi={10.1109/ITSC45102.2020.9294291}}
					
 20.09.2020

IEEE ITSC 2020, Digital

This paper proposes one method that motivates autonomous vehicle to drive in a way that minimizes future occlusion and thus achieves more driving efficiency.

In diesem Veröffentlichung wird eine Methode vorgeschlagen, die ein autonomes Fahrzeug dazu motiviert, auf eine Weise zu fahren, die die zukünftige Okklusion minimiert und somit eine höhere Fahreffizienz erzielt.

DOI: 10.1109/ITSC45102.2020.9294403

Titel
Generating Efficient Behavior with Predictive Visibility Risk for Scenarios with Occlusions
Autor
Lingguang Wang, Carlos Fernandez Lopez, Christoph Stiller
Datum
20.09.2020
Veranstaltung
IEEE ITSC 2020, Digital
Referenz:
@INPROCEEDINGS{9294403,
author={L. {Wang} and C. F. {Lopez} and C. {Stiller}},
booktitle={2020 IEEE 23rd International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC)}, title={Generating Efficient Behaviour with Predictive Visibility Risk for Scenarios with Occlusions}, year={2020}, volume={}, number={}, pages={1-7}, doi={10.1109/ITSC45102.2020.9294403}}
					
 20.09.2020

IEEE ITSC 2020, Digital

Approach to compute semantically segmented Bird’s Eye View images using Deep Learning. The function can for example be run in the UNICARagil Cloud.

Ansatz zur Berechnung von semantisch segmentierten Bird’s Eye View Bildern mithilfe von Deep Learning. Die Funktion kann zum Beispiel in der UNICARagil Cloud ausgeführt werden.

DOI: 10.1109/ITSC45102.2020.9294462

Titel
A Sim2Real Deep Learning Approach for the Transformation of Images from Multiple Vehicle-Mounted Cameras to a Semantically Segmented Image in Bird’s Eye View
Autor
Lennart Reiher, Bastian Lampe, Lutz Eckstein
Datum
20.09.2020
Veranstaltung
IEEE ITSC 2020, Digital
Referenz:
 @INPROCEEDINGS{9294462,
  author={L. {Reiher} and B. {Lampe} and L. {Eckstein}},
  booktitle={2020 IEEE 23rd International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC)}, 
  title={A Sim2Real Deep Learning Approach for the Transformation of Images from Multiple Vehicle-Mounted Cameras to a Semantically Segmented Image in Bird’s Eye View}, 
  year={2020},
  volume={},
  number={},
  pages={1-7},
  doi={10.1109/ITSC45102.2020.9294462}}
					
 20.09.2020

IEEE ITSC 2020, Digital

This work addresses the problem of point cloud registration using deep neural networks. We propose an approach to predict the alignment between two point clouds with overlapping data content, but displaced origins. Such point clouds originate, for example, from consecutive measurements of a LiDAR mounted on a moving platform. The main difficulty in deep registration of raw point clouds is the fusion of template and source point cloud. Our proposed architecture applies flow embedding to tackle this problem, which generates features that describe the motion of each template point. These features are then used to predict the alignment in an end-to-end fashion without extracting explicit point correspondences between both input clouds. We rely on the KITTI odometry and ModelNet40 datasets for evaluating our method on various point distributions. Our approach achieves state-of-the-art accuracy and the lowest run-time of the compared methods.

Diese Arbeit befasst sich mit der Registrierung von Punktwolken mithilfe von tiefen neuronalen Netzen. Wir präsentieren einen Ansatz, um die Transformation zwischen zwei Punktwolken mit überlappenden Daten, jedoch versetztem Ursprung, zu schätzen. Solche Punktwolken stammen z.B. von aufeinanderfolgenden Messungen eines LiDARs, welcher auf einer sich bewegenden Plattform montiert ist. Die Hauptschwierigkeit bei der Registrierung von unverarbeiteten Punktwolken ist die Fusion der beiden einzelnen Punktwolken. Die von uns vorgeschlagene Architektur wendet zur Lösung dieser Problematik das sogenannte Flow Embedding an. Dabei werden Merkmale erzeugt, die die Bewegung jedes einzelnen Punktes zwischen den beiden Punktwolken beschreiben. Diese Merkmale werden anschließend zur Prädiktion der Ausrichtung verwendet, ohne dabei jedoch explizite Punktkorrespondenzen zwischen beiden Punktwolken zu extrahieren. Wir verwenden die KITTI-Odometrie- und ModelNet40-Datensätze, um unsere Methode auf verschiedenen Arten von Punktwolken zu evaluieren. Unser Ansatz erreicht dabei die höchste Genauigkeit und die geringste Laufzeit der verglichenen Methoden.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1109/ITSC45102.2020.9294279

Titel
DeepCLR: Correspondence-Less Architecture for Deep End-to-End Point Cloud Registration
Autor
Markus Horn, Nico Engel, Vasileios Belagiannis, Michael Buchholz and Klaus Dietmayer
Datum
20.09.2020
Veranstaltung
IEEE ITSC 2020, Digital
Referenz:
@inproceedings{horn2020deepclr,
  title={DeepCLR: Correspondence-Less Architecture for Deep End-to-End Point Cloud Registration},
  author={Horn, Markus and Engel, Nico and Belagiannis, Vasileios and Buchholz, Michael and Dietmayer, Klaus},
  booktitle={2020 IEEE 23rd International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC)},
  year={2020},
  organization={IEEE}
}
					
 20.09.2020

IEEE ITSC 2020, Digital

In this work, we present a visual pose regression network: ViPNet. It is robust and real-time capable on mobile platforms such as self-driving vehicles. We train a convolutional neural network to estimate the six degrees of freedom camera pose from a single monocular image in an end-to-end manner.

In dieser Arbeit präsentieren wir ein visuelles Posenregressionsnetzwerk: ViPNet. Es ist robust und in Echtzeit für mobile Plattformen wie selbstfahrende Fahrzeuge geeignet. Wir trainieren ein neuronales Netzwerk, um die Kameraposition von sechs Freiheitsgraden aus einem einzelnen monokularen Bild durchgehend abzuschätzen.

DOI: 10.1109/ITSC45102.2020.9294630

Titel
ViPNet: An End-to-End 6D Visual Camera Pose Regression Network
Autor
Haohao Hu, Aoran Wang, Marc Sons, Martin Lauer
Datum
20.09.2020
Veranstaltung
IEEE ITSC 2020, Digital
Referenz:
@inproceedings{inproceedings,
author = {Hu, Haohao and Wang, Aoran and Sons, Marc and Lauer, Martin}, year = {2020}, month = {09}, pages = {1-7}, title = {ViPNet: An End-to-End 6D Visual Camera Pose Regression Network}, doi = {10.1109/ITSC45102.2020.9294630} }
					
 14.09.2020

MFI 2020, Digital

In this work, we present a uniform B-spline based continuous fusion approach, which fuses the motion data from an inertial measurement unit and the pose data from a visual localization system accurately, efficiently, and continuously.

In dieser Arbeit stellen wir einen einheitlichen B-Spline-basierten kontinuierlichen Fusionsansatz vor, bei dem die Bewegungsdaten einer Trägheitsmesseinheit und die Posedaten eines visuellen Lokalisierungssystems genau, effizient und kontinuierlich zusammengeführt werden.

DOI: 10.1109/MFI49285.2020.9235248

Titel
Continuous Fusion of IMU and Pose Data using Uniform B-Spline
Autor
Haohao Hu, Johannes Beck, Martin Lauer, Christoph Stiller
Datum
14.09.2020
Veranstaltung
MFI 2020, Digital
Referenz:
@inproceedings{inproceedings,
author = {Hu, Haohao and Beck, Johannes and Lauer, Martin and Stiller, Christoph}, year = {2020}, month = {09}, pages = {173-178}, title = {Continuous Fusion of IMU and Pose Data using Uniform B-Spline}, doi = {10.1109/MFI49285.2020.9235248} }
					
 29.07.2020

arXiv

In this paper we present definitions and a taxonomy, subsuming models as a vehicle's self-representation and highlight the terms' roles in a scene and situation representation. We argue, why holistic system-level monitoring is a crucial step towards higher levels of automation, and give an example how it also enables the system to react to performance loss at a tactical level by providing input for decision making.

In diesem Beitrag stellen wir Definitionen sowie eine Taxonomie vor, die Modelle für die Selbstrepräsentation eines Fahrzeugs subsumieren und die Rollen der Begriffe in einer Szenen- und Situationsdarstellung hervorheben. Wir argumentieren, warum eine ganzheitliche Überwachung auf Systemebene ein entscheidender Schritt in Richtung höherer Automatisierungsgrade ist, und geben ein Beispiel, wie das System dadurch auch auf taktischer Ebene auf Leistungsverluste reagieren kann, indem es Input für die Entscheidungsfindung liefert.

 zur Veröffentlichung

Titel
Supporting Safe Decision Making Through Holistic System-Level Representations & Monitoring -- A Summary and Taxonomy of Self-Representation Concepts for Automated Vehicles
Autor
Marcus Nolte, Inga Jatzkowski, Susanne Ernst, Markus Maurer
Datum
29.07.2020
Veranstaltung
arXiv
Referenz:
@misc{nolte2020supporting,
      title={Supporting Safe Decision Making Through Holistic System-Level Representations & Monitoring -- A Summary and Taxonomy of Self-Representation Concepts for Automated Vehicles}, 
      author={Marcus Nolte and Inga Jatzkowski and Susanne Ernst and Markus Maurer},
      year={2020},
      eprint={2007.13807},
      archivePrefix={arXiv},
      primaryClass={eess.SY}
}
					
 13.07.2020

IDA2020, Corvallis, Oregon, USA

Methoden zum Erlernen skalierbarer und risikobewusster Taktiken für das automatisierte Fahren an mehrspurigen Kreuzungen mit Sensorverdeckung mithilfe von "Reinforcement Learning".

Solutions for learning scalable and risk-aware policies for automated driving at multi-lane intersections with sensor occlusions using "Reinforcement Learning".

 Download

Titel
On the Challenges of Safe and Scalable Reinforcement Learning for Automated Driving at Intersections
Autor
Danial Kamran, Marvin Busch, Tizian Engelgeh
Datum
13.07.2020
Veranstaltung
IDA2020, Corvallis, Oregon, USA
Referenz:
@inproceedings{kamran_ida2020,
    author = {Danial Kamran and Marvin Busch and Tizian Engelgeh},
    title = {On the Challenges of Safe and Scalable Reinforcement Learning for Automated Driving at Intersections},
    booktitle = {Proceedings of the 2020 RSS Workshop on Interaction and Decision-Making in Autonomous Driving},
    pages = {},
    year = {2020},
    abstract = {In this paper we address safety and scalability as the main challenges that are still existing for decision making policies based on reinforcement learning (RL) to be applied for automated driving. 
We show how Deep-sets structure which was used before for automated lane changes can also solve dynamic order and input variations for the RL agents used at occluded intersections where the number of lanes and vehicles can be different at different scenarios.  
According to our evaluation results, deep-sets DQN can learn an optimal policy faster, and becomes more stable comparing with the normal DQN agent.},
}
					
 06.07.2020

FUSION 2020, Digital Event

Eine der wichtigsten Aufgaben für automatisierte Fahrzeuge ist die exakte und robuste Umgebungswahrnehmung. Insbesondere eine fehlerfreie Detektion und Modellierung anderer Verkehrsteilnehmer ist essentiell um in jeder Situation sicher fahren zu können. Hierzu werden üblicherweise Multi-Objekt-Trackingverfahren eingesetzt, welche auf Objektdetektionen aus den Sensorrohmessungen basieren. Das vorgestellte Verfahren berechnet ein probabilistisches Modell zur Bestimmung einer Existenzwahrscheinlichkeit jedes erkannten Objekts anhand von Kontextinformationen aus einer digitalen Karte. Dieser Informationsgewinn reduziert die Anzahl falsch erkannter Objekte, während gleichzeitig richtige Objekte beibehalten werden.

A main task for automated vehicles is an accurate and robust environment perception. Especially, an error-free detection and modeling of other traffic participants is of great importance to drive safely in any situation. For this purpose, multi-object tracking algorithms, based on object detections from raw sensor measurements, are commonly used. The presented approach introduces a probabilistic model to verify the existence of a tracked object considering different contextual information from a digital map. This information gain, reduces the number of false positives, while retaining true positives.

DOI: 10.23919/FUSION45008.2020.9190167

Titel
Extended Existence Probability Using Digital Maps for Object Verification
Autor
Fabian Gies, Joachim Posselt, Michael Buchholz and Klaus Dietmayer
Datum
06.07.2020
Veranstaltung
FUSION 2020, Digital Event
Referenz:
@INPROCEEDINGS{9190167,
  author={F. {Gies} and J. {Posselt} and M. {Buchholz} and K. {Dietmayer}},
  booktitle={2020 IEEE 23rd International Conference on Information Fusion (FUSION)}, 
  title={Extended Existence Probability Using Digital Maps for Object Verification}, 
  year={2020},
  volume={},
  number={},
  pages={1-7},}					
 30.06.2020

Microprocessors and Microsystems, Digital Event

In dieser Arbeit zeigen wir, wie FlexRay-Netzwerke gegen Spoofing-Angriffe geschützt werden können schlagen die Verwendung von Hash-Chains für ein effizientes Schlüsselmanagement vor.

We propose defense techniques against message spoofing attacks in FlexRay networks and suggest using reversed hash chains for an efficient key management.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1016/j.micpro.2020.103144

Titel
Securing FlexRay-based In-Vehicle Networks
Autor
Dominik Püllen, Nikolaos A. Anagnostopoulos, Tolga Arul, Stefan Katzenbeisser
Datum
30.06.2020
Veranstaltung
Microprocessors and Microsystems, Digital Event
Referenz:
@article{pullen2020securing,
  title={Securing FlexRay-based in-vehicle networks},
  author={P{\"u}llen, Dominik and Anagnostopoulos, Nikolaos A and Arul, Tolga and Katzenbeisser, Stefan},
  journal={Microprocessors and Microsystems},
  volume={77},
  pages={103144},
  year={2020},
  publisher={Elsevier}
} 
					
 11.06.2020

DESIGN 2020, Cavtat, Kroatien

Es wird ein wertorientierter Referenzprozess für die Entwicklung innovativer Funktionalitäten des autonomen Familienfahrzeugs autoELF vorgestellt und erste Ergebnisse seiner Anwendung werden aufgezeigt.

A value-oriented reference process for the development of innovative functionalities of the autonomous family vehicle autoELF is proposed and early results of its application are shown.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1017/dsd.2020.140

Titel
Value Sensitive Design in the Development of Driverless vehicles: A Case Study on an Autonomous Family Vehicle
Autor
Robert Graubohm, Tobias Schräder, Markus Maurer
Datum
11.06.2020
Veranstaltung
DESIGN 2020, Cavtat, Kroatien
Referenz:
@inproceedings{graubohm_value_2020,
              address = {Cavtat, Croatia},
              title = {Value {Sensitive} {Design} in the {Development} of {Driverless} vehicles: {A} {Case} {Study} on an {Autonomous} {Family} {Vehicle}},
              volume = {1},
              url = {https://doi.org/10.1017/dsd.2020.140},
              doi = {10.1017/dsd.2020.140},
              language = {en},
              urldate = {2020-06-16},
              booktitle = {Proceedings of the {Design} {Society}: {DESIGN} {Conference}},
              publisher = {Cambridge University Press},
              author = {Graubohm, Robert and Schr{\"a}der, Tobias and Maurer, Markus},
              year = {2020},
              pages = {907--916}
}
					
 01.04.2020

13. Uni-DAS e. V. Workshop FAS 2020, Walting

Anforderungen und Konzept einer modularen Rückfallebene zum sicheren Anhalten modularer fahrerloser Fahrzeuge. Die Veranstaltung wird als digitales Event im Juli nachgeholt.

Requirements and concept of a modular fallback level for safe halt of modular driverless vehicles. The event will be rescheduled as a digital event in July.

 zur Veröffentlichung

Titel
Systemarchitektur und Fahrmanöver zum sicheren Anhalten modularer automatisierter Fahrzeuge
Autor
Stefan Ackermann, Hermann Winner
Datum
01.04.2020
Veranstaltung
13. Uni-DAS e. V. Workshop FAS 2020, Walting
Referenz:
@inproceedings{Ackermann2020a,
    author  = {Ackermann, Stefan and Winner, Hermann},
    title   = {{Systemarchitektur und Fahrmanöver zum sicheren Anhalten modularer automatisierter Fahrzeuge}},
    booktitle = {{13. Uni-DAS e.V. Workshop Fahrerassistenz und automatisiertes Fahren}},
    year    = {2020},
    month   = {April},
    address = {Walting, Germany}
}
					
 01.04.2020

13. Uni-DAS e. V. Workshop FAS 2020, Walting

In dieser Arbeit wird ein Verfahren zur Korrektur von inkonsistenten Lokalisierungsdaten am Beispiel der Fahrzeugarchitektur in UNICARagil vorgestellt. Die Veranstaltung wird als digitales Event im Juli nachgeholt.

In this work the architecture of the vehicles in UNICARagil is used as an example to introduce a procedure to correct inconsistent localization information. The event will be rescheduled as a digital event in July.

 zur Veröffentlichung

Titel
Verfahren zur Korrektur von inkonsistenten Lokalisierungsdaten in modularen technischen Systemen
Autor
Tobias Homolla, Grischa Gottschalg, Hermann Winner
Datum
01.04.2020
Veranstaltung
13. Uni-DAS e. V. Workshop FAS 2020, Walting
Referenz:
@inproceedings{Homolla2020a,
    author  = {Homolla, Tobias and Gottschalg, Grischa and Winner, Hermann},
    title   = {{Verfahren zur Korrektur von inkonsistenten Lokalisierungsdaten in modularen technischen Systemen}},
    booktitle = {{13. Uni-DAS e.V. Workshop Fahrerassistenz und automatisiertes Fahren}},
    year    = {2020},
    month   = {April},
    address = {Walting, Germany}
}
					
 01.04.2020

13. Uni-DAS e. V. Workshop FAS 2020, Walting

In dieser Arbeit wird ein Ansatz zum lernen von Entscheidungen an Kreuzungen ohne Ampeln mit Reinforcement Learning vorgestellt. Ziel ist es, eine allgemeine, sichere und effiziente Taktik für verschiedene Arten von Kreuzungen bereitzustellen. Die Veranstaltung wird als digitales Event im Juli nachgeholt.

In this work, an approach for learning high level decisions at unsignalized intersections with reinforcement learning is presented. The goal is to provide a generic, safe and efficient policy for different types of intersections. The event will be rescheduled as a digital event in July.

 zur Veröffentlichung

Titel
Learning Realistic High Level Decisions for Autonomous Driving at Complex Intersections
Autor
Danial Kamran, Martin Lauer, Christoph Stiller
Datum
01.04.2020
Veranstaltung
13. Uni-DAS e. V. Workshop FAS 2020, Walting
Referenz:
@inproceedings{kamran2020learning,
   title={Learning Realistic High Level Decisions for Autonomous Driving at Complex Intersections},
   author={Kamran, Danial and Lauer, Martin and Stiller, Christoph},
   booktitle={13. Uni-DAS e.V. Workshop Fahrerassistenz und automatisiertes Fahren},
   year={2020}
}
					
 18.03.2020

20. Internationales Stuttgarter Symposium, Stuttgart

Das Paper beschreibt Konzepte Funktionaler Sicherheit in automatisierten Fahrzeugen und ihre Implementierung im Projekt UNICARagil. Der Fokus liegt auf Hardware-basierter Sicherheit.

Die Veranstaltung vor Ort wurde abgesagt.

The Paper describes concepts of functional safety in automated vehicles and their implementation in the UNICARagil project. The focus is on hardware-based safety.

The local event was cancelled.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1007/978-3-658-29943-9

Titel
Concepts of Functional Safety in E/E-Architectures of Highly Automated and Autonomous Vehicles
Autor
Dennis Niedballa
Datum
18.03.2020
Veranstaltung
20. Internationales Stuttgarter Symposium, Stuttgart
Referenz:
@article{,
  author    = {Dennis Niedballa},
  title     = {Concepts of functional safety in E/E-architectures of highly automated and autonomous vehicles},
  journal   = {20. Internationales Stuttgarter Symposium},
  volume    = {},
  year      = {2020},
  url       = {https://www.springer.com/de/book/9783658299422},
  archivePrefix = {},
  eprint    = {978-3-658-29943-9},
  timestamp = {},
  biburl    = {},
  bibsource = {}
}
					
 18.03.2020

20. Internationales Stuttgarter Symposium, Stuttgart

Marcus Goth gives an overview on the weaknesses of current vehicle energy supply systems with regard to failure safety. Design parameters are analyzed and a concept for a fault-tolerant energy supply system is derived from them.

Marcus Goth gibt einen Überblick über die Schwächen heutiger Fahrzeug-Energiebordnetze im Hinblick auf die Ausfallsicherheit. Es werden Auslegungsparameter analysiert und daraus ein Konzept für ein fehlertolerantes elektrisches Bordnetz abgeleitet.

 zur Veröffentlichung

Titel
Fault Tolerant Electric Energy Supply System Design for Automated Electric Shuttle Bus
Autor
Marcus Goth
Datum
18.03.2020
Veranstaltung
20. Internationales Stuttgarter Symposium, Stuttgart
Referenz:
 					
 04.12.2019

IEEE VNC 2019, Los Angeles, USA

Im Rahmen unserer Arbeit stellen wir ein Protokol zur effizienten Aushandlung krytografischer Gruppenschlüssel in heterogenen ,internen Fahrzeugnetzwerken unter Verwendung impliziter Zeritifikate vor.

We present a three-phase protocol to efficiently establish cryptographic group keys for heterogeneous in-vehicle networks using implicit certification.

DOI: 10.1109/VNC48660.2019.9062785

Titel
Using Implicit Certification to Efficiently Establish Authenticated Group Keys for In-Vehicle Networks
Autor
Dominik Püllen
Datum
04.12.2019
Veranstaltung
IEEE VNC 2019, Los Angeles, USA
Referenz:
@INPROCEEDINGS{9062785, author={D. {Püllen} and N. A. {Anagnostopoulos} and T. {Arul} and S. {Katzenbeisser}}, booktitle={2019 IEEE Vehicular Networking Conference (VNC)}, title={Using Implicit Certification to Efficiently Establish Authenticated Group Keys for In-Vehicle Networks}, year={2019}, volume={}, number={}, pages={1-8},}					
 28.10.2019

IEEE ITSC 2019, Auckland, New Zealand

Diese Arbeit schlägt einen Objektdetektor für Fahrzeuge vor, der ausschließlich spärliche Radardaten verwendet und auf einem PointNets Ansatz basiert.

This work presents an object detector for vehicles solely depending on sparse radar data using PointNets.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1109/ITSC.2019.8917000

Titel
2D Car Detection in Radar Data with PointNets
Autor
Andreas Danzer
Datum
28.10.2019
Veranstaltung
IEEE ITSC 2019, Auckland, New Zealand
Referenz:
@article{DBLP:journals/corr/abs-1904-08414,
  author    = {Andreas Danzer and
               Thomas Griebel and
               Martin Bach and
               Klaus Dietmayer},
  title     = {2D Car Detection in Radar Data with PointNets},
  journal   = {CoRR},
  volume    = {abs/1904.08414},
  year      = {2019},
  url       = {http://arxiv.org/abs/1904.08414},
  archivePrefix = {arXiv},
  eprint    = {1904.08414},
  timestamp = {Fri, 26 Apr 2019 13:18:53 +0200},
  biburl    = {https://dblp.org/rec/bib/journals/corr/abs-1904-08414},
  bibsource = {dblp computer science bibliography, https://dblp.org}
}					
 28.10.2019

IEEE ITSC 2019, Auckland, New Zealand

Diese Arbeit stellt zwei grundlegende Umgebungsrepräsentationen vor und beschriebt ein Ansatz zur Fusion von Objekthypothesen aus einem LMB-Tracking mit den Zellen einer dynamischen Belegungsrasterkarte.

This paper presents two basic environment representations and describes an approach to fusion of object hypotheses from LMB-tracking with the cells of a dynamic occupancy grid map.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1109/ITSC.2019.8917048

Titel
Fusion of Object Tracking and Dynamic Occupancy Grid Map
Autor
Nils Rexin, Marcel Musch und Klaus Dietmayer
Datum
28.10.2019
Veranstaltung
IEEE ITSC 2019, Auckland, New Zealand
Referenz:
@article{DBLP:journals/corr/abs-1904-08701,
  author    = {Nils Rexin and
               Marcel Musch and
               Klaus Dietmayer},
  title     = {Fusion of Object Tracking and Dynamic Occupancy Grid Map},
  journal   = {CoRR},
  volume    = {abs/1904.08701},
  year      = {2019},
  url       = {http://arxiv.org/abs/1904.08701},
  archivePrefix = {arXiv},
  eprint    = {1904.08701},
  timestamp = {Fri, 26 Apr 2019 13:18:53 +0200},
  biburl    = {https://dblp.org/rec/bib/journals/corr/abs-1904-08701},
  bibsource = {dblp computer science bibliography, https://dblp.org}
}					
 28.10.2019

IEEE ITSC 2019, Auckland, New Zealand

In dieser Arbeit stellen wir unseren Lokalisierungsansatz LocGAN vor, welcher auf einer georeferenzierten Luftbildaufnahme und LiDAR-Gitterkarten mit bedingten Generative Adversarial Networks(cGANs) basiert.

In this work, we present LocGAN, our localization approach based on a geo-referenced aerial imagery and LiDAR grid maps using conditional Generative Adversarial Networks(cGANs).

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1109/ITSC.2019.8917236

Titel
Localization in Aerial Imagery with Grid Maps using LocGAN
Autor
Haohao Hu, Junyi Zhu, Sascha Wirges, Martin Lauer
Datum
28.10.2019
Veranstaltung
IEEE ITSC 2019, Auckland, New Zealand
Referenz:
@article{Hu2019LocalizationInAerialImagery,
   title={Localization in Aerial Imagery with Grid Maps using LocGAN},
   author={Haohao Hu, Junyi Zhu, Sascha Wirges and Martin Lauer},
   journal={2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC)},
   year={2019},
   pages={2860-2865},
   doi={10.1109/ITSC.2019.8917236}
}
					
 28.10.2019

IEEE ITSC 2019, Auckland, New Zealand

Diese Arbeit beschreibt eine Methode zur Ermittlung von partikulären Bestehens- und Versagenskriterien. Hierfür werden mithilfe von STPA und FTA Sicherheitsziele für ein automatisiertes Fahrzeug auf Gesamtfahrzeugebene abgeleitet auf Modulebene bzw. auf funktionale Dekompositionsebene.

This paper describes a method for the definition of particular pass and fail criteria. These criteria on modular level resp. on functional decomposition level are derived from safety goals on system level of an automated vehicle by using STPA and FTA.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1109/ITSC.2019.8917483

Titel
Defining Pass-Fail-Criteria for Particular Tests of Automated Driving Functions
Autor
Björn Klamann, Moritz Lippert, Christian Amersbach, Hermann Winner
Datum
28.10.2019
Veranstaltung
IEEE ITSC 2019, Auckland, New Zealand
Referenz:
@INPROCEEDINGS{8917483,
author={B. {Klamann} and M. {Lippert} and C. {Amersbach} and H. {Winner}},
booktitle={2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC)},
title={Defining Pass-/Fail-Criteria for Particular Tests of Automated Driving Functions},
year={2019},
volume={},
number={},
pages={169-174},
keywords={Intelligent transportation systems;Conferences},
doi={10.1109/ITSC.2019.8917483},
ISSN={null},
month={Oct},}					
 28.10.2019

IEEE ITSC 2019, Auckland, New Zealand

Diese Veröffentlichung beschreibt das Basiskonzept der Service-orientierten Softwarearchitektur, die im Projekt UNICARagil zum Einsatz kommen wird.

This publication describes the basic concept of the service-oriented software architecture that will be used in the UNICARagil project.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1109/ITSC.2019.8916841

Titel
A Dynamic Service-Oriented Software Architecture for Highly Automated Vehicles
Autor
Alexandru Kampmann, Bassam Alrifaee, Markus Kohout, Andreas Wüstenberg, Timo Woopen, Marcus Nolte, Lutz Eckstein, Stefan Kowalewski
Datum
28.10.2019
Veranstaltung
IEEE ITSC 2019, Auckland, New Zealand
Referenz:
@INPROCEEDINGS{8916841, 
author={A. {Kampmann} and B. {Alrifaee} and M. {Kohout} and A. {Wüstenberg} and T. {Woopen} and M. {Nolte} and L. {Eckstein} and S. {Kowalewski}}, 
booktitle={2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC)}, 
title={A Dynamic Service-Oriented Software Architecture for Highly Automated Vehicles}, 
year={2019}, 
volume={}, 
number={}, 
pages={2101-2108}, 
keywords={Computer architecture;Automotive engineering;Runtime;Service-oriented architecture;Silicon}, 
doi={10.1109/ITSC.2019.8916841}, 
ISSN={null}, 
month={Oct},}
					
 28.10.2019

IEEE ITSC 2019, Auckland, New Zealand

Diese Veröffentlichung präsentiert eine Implementierung des RTPS Protokolls für eingebettete Systeme, die im Rahmen der Entwicklung der ASOA entstanden ist.

This publication presents an implementation of the RTPS protocol for embedded systems, which was developed as part of the ASOA.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1109/ITSC.2019.8916835

Titel
A Portable Implementation of the Real-Time Publish-Subscribe Protocol for Microcontrollers in Distributed Robotic Applications
Autor
Alexandru Kampmann, Andreas Wüstenberg, Bassam Alrifaee, Stefan Kowalewski
Datum
28.10.2019
Veranstaltung
IEEE ITSC 2019, Auckland, New Zealand
Referenz:
@INPROCEEDINGS{8916835, 
author={A. {Kampmann} and A. {Wüstenberg} and B. {Alrifaee} and S. {Kowalewski}}, 
booktitle={2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC)}, 
title={A Portable Implementation of the Real-Time Publish-Subscribe Protocol for Microcontrollers in Distributed Robotic Applications}, 
year={2019}, 
volume={}, 
number={}, 
pages={443-448}, 
keywords={Protocols;Automotive engineering;Message systems;Real-time systems;Microcontrollers;Middleware;Operating systems}, 
doi={10.1109/ITSC.2019.8916835}, 
ISSN={null}, 
month={Oct},}
					
 25.10.2019

3. ADAC Forum zum automatisierten und vernetzten Fahren, Hannover

Diese Präsentation beinhaltet die Vorstellung des Projektes UNICARagil und erläutert die Konzipierung des autonomen Familienfahrzeugs autoElf.

This presentation introduces the UNICARagil project and explains the concept of the autonomous family vehicle autoElf.

 Download

Titel
autoElf - Entwicklung eines autonomen Familienfahrzeugs
Autor
Tobias Schräder
Datum
25.10.2019
Veranstaltung
3. ADAC Forum zum automatisierten und vernetzten Fahren, Hannover
Referenz:
@unpublished{schraedertobiasAutoElfEntwicklungAutonomen2019,
	location = {Hannover, Germany},
	title = {{autoElf} - Entwicklung eines autonomen Familienfahrzeugs},
	abstract = {This presentation introduces the {UNICARagil} project and explains the concept of the autonomous family vehicle {autoElf}.},
	note = {3. {ADAC} Forum „Automatisiertes und vernetztes Fahren“},
	author = {Schräder, Tobias},
	date = {2019-10-25}
}					
 08.10.2019

28. Aachener Kolloquium 2019, Aachen

Gemeinsame Veröffentlichung von drei Nutzerstudien aus den Projekten UNICARagil und OSCCAR zu Nutzerbedürfnissen hinsichtlich Innenraumkonzepten und Anforderungen an Insassensicherheit in hochautomatisierten Fahrzeugen.

Joint Publication of three user studies conducted within the research projects UNICARagil and OSCCAR targeting user needs regarding interior concepts and requirements towards occupant safety in highly automated vehicles.

 Download

Titel
Wie fahren wir autonom? Nutzerbedürfnisse für Innenraumkonzepte sowie Anforderungen für den Insassenschutz.
Autor
Anna-Lena Köhler, Fabian Prinz, Lining Wang, Julian Becker, Gudrun Mechthild Irmgard Voß, Stefan Ladwig und Lutz Eckstein
Datum
08.10.2019
Veranstaltung
28. Aachener Kolloquium 2019, Aachen
Referenz:
@INPROCEEDINGS2019,
author={Anna-Lena {Köhler} and Fabian {Prinz} and Lining {Wang} and Julian {Becker} and Gudrun Mechthild Irmgard {Voß} und Stefan {Ladwig} und Lutz {Eckstein}},
booktitle={28th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology},
title={How Will We Travel Autonomously? User Needs for Interior Concepts and Requirements Towards Occupant Safety},
year={2019},
volume={},
number={},
pages={},
keywords={},
doi={},
ISSN={},
month={October},}					
 08.10.2019

28. Aachener Kolloquium 2019, Aachen

Beschreibung der funktionalen Architektur der UNICARagil Cloud. Vorstellung der Module Kollektives Umfeldmodell, Kollektives Gedächtnis und Kollektives Verhalten.

Description of the functional architecture of the UNICARagil Cloud. Presentation of the modules Collective Environment Model, Collective Memory and Collective Behavior.

 Download DOI: 10.18154/RWTH-2019-10061

Titel
Collective Driving - Cloud Services for Automated Vehicles in UNICARagil
Autor
Bastian Lampe, Timo Woopen, Lutz Eckstein
Datum
08.10.2019
Veranstaltung
28. Aachener Kolloquium 2019, Aachen
Referenz:
@inproceedings{Lampe19,
			author  = {Lampe, Bastian and Woopen, Timo and Eckstein, Lutz},
			title   = {{Collective Driving - Cloud Services for Automated Vehicles in UNICARagil}},
			booktitle = {28th Aachen {{Colloquium}}},
			year    = {2019},
			month   = oct,
			address = {Aachen, Germany}
		}					
 01.10.2019

12th FKFS-Conference, Stuttgart

Vorstellung des Projekts UNICARagil mit Schwerpunkt auf den Herausforderungen bei der Entwicklung des Thermomanagements der Fahrzeuge.

Presentation of the UNICARagil project, with a focus on the challenges of developing thermal management for the vehicles.

 Download

Titel
UNICARagil: Challenges in Thermal Management for Autonomous Vehicle Concepts
Autor
Daniel Gehringer
Datum
01.10.2019
Veranstaltung
12th FKFS-Conference, Stuttgart
Referenz:
@misc{Gehringer.2019,
 author = {Gehringer, D. and Keilhoff, D. and Kuthada, T. and Wiedemann, J.},
 year = {2019},
 title = {UNICARagil: Challenges in Thermal Management for Autonomous Vehicle Concepts},
 address = {Stuttgart},
 series = {12th FKFS-Conference: Progress in Vehicle Aerodynamics and Thermal Management}
}					
 09.09.2019

IEEE European Symposium on Security and Privacy, Stockholm, Sweden

In dieser Arbeit schlagen wir ein neuartiges Attestierungsprotokoll für autonome eingebettete Systeme vor. Unser Protokoll ist das Erste, welches (i) vielen Low-end Systemen ermöglicht, ihre Integrität gegenüber vielen potenziell nicht vertrauenswürdigen anderen Systemen zu attestieren, (ii) vollständig dezentralisiert ist und damit Netzwerkstörungen und beliebigen Geräteausfällen standhält, und (iii) zusätzlich zu Softwareangriffen in der Lage ist, physische Angriffe auf eine viel robustere Weise als bisherige Attestierungsprotokolle zu erkennen.

In this work, we propose a novel attestation protocol for autonomous embedded systems which is the first that (i) enables many low-end prover devices to attest their integrity towards many potentially untrustworthy low-end verifier devices, (ii) is fully decentralized, thus, able to withstand network disruptions and arbitrary device outages, and (iii) is in addition to software attacks capable of detecting physical attacks in a much more robust way than any existing protocol.

 Download DOI: 10.1109/EuroSP.2019.00028

Titel
A Practical Attestation Protocol for Autonomous Embedded Systems
Autor
F. Kohnhäuser, N. Büscher and S. Katzenbeisser
Datum
17.06.2019
Veranstaltung
IEEE European Symposium on Security and Privacy, Stockholm, Sweden
Referenz:
@INPROCEEDINGS{8806746,
author={F. {Kohnhäuser} and N. {Büscher} and S. {Katzenbeisser}},
booktitle={2019 IEEE European Symposium on Security and Privacy (EuroS P)},
title={A Practical Attestation Protocol for Autonomous Embedded Systems},
year={2019},
volume={},
number={},
pages={263-278},
keywords={remote attestation;collective attestation;embedded system;mesh networks;autonomous system},
doi={10.1109/EuroSP.2019.00028},
ISSN={},
month={June},}					
 04.09.2019

IEEE Intelligent Vehicles Symposium, Paris, France

In diesem Beitrag stellen wir einen neuartigen Georeferenzierungsansatz vor, um Trajektorien mit Hilfe von Masten und Straßenmarkierungen auf Luftbilder auszurichten. Um extrahierte Merkmale aus Sensorbeobachtungen und Luftbildmarken robust aufeinander abzustimmen, wird in einem Schiebefenster ein RANSAC-basierter Abgleichansatz angewendet.

In this paper, we present a novel geo-referencing approach to align trajectories to aerial imagery using poles and road markings. To match extracted features from sensor observations to aerial imagery landmarks robustly, a RANSAC-based matching approach is applied in a sliding window.

 Download

Titel
Accurate Global Trajectory Alignment using Poles and Road Markings
Autor
Haohao Hu and Marc Sons and Christoph Stiller
Datum
09.06.2019
Veranstaltung
IEEE Intelligent Vehicles Symposium, Paris, France
Referenz:
@InProceedings{Hu2019IVGeo,
  Title = {Accurate Global Trajectory Alignment using Poles and Road Markings},
  Author = {Haohao Hu and Marc Sons and Christoph Stiller},
  Booktitle = {IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV)},
  Month = {June},
  Year = {2019},
  address = {Paris, France},
  Owner = {hu}
}					
 04.09.2019

ECMR 2019, Prague, Czech Republic

In dieser Arbeit wird die Pfadverfolgung für ein Fahrzeug in der Simulation mithilfe der "Reinforcement Learning"-Technik gelernt und die gelernte Richtlinie wird auf einem realen Roboter für reale Anwendungen ausgeführt.

This work is about learning path tracking for a vehicle in simulation using Reinforcement Learning and then executing the learned policy on a real robot for real applications.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1109/ECMR.2019.8870947

Titel
Learning Path Tracking for Real Car-like Mobile Robots From Simulation
Autor
Daniel Kamran, Junyi Zhu, Martin Lauer
Datum
04.09.2019
Veranstaltung
ECMR 2019, Prague, Czech Republic
Referenz:
@InProceedings{Kamran2019a,
  Title                    = {Learning Path Tracking for Real Car-like Mobile Robots From Simulation},
  Author                   = {Danial Kamran and Junyi Zhu and Martin Lauer},
  Booktitle                = {IEEE European Conference on Mobile Robots (ECMR)},
  Year                     = {2019},
  Url                      = {http://www.mrt.kit.edu/z/publ/download/2019/Learning_Path_Tracking_for_Real_Car-like_Mobile_Robots_From_Simulation.pdf}
}					
 04.09.2019

ICVES 2019, Egypt, Cairo

In dieser Arbeit wird ein Konzept eines ausfallsicheren Steer-By-Wire System vorgestellt, welches auf Multi-Mikroprozessor- und EGAS Überwachungstechnologie basiert.

This work-in-progress paper introduces a concept of fail-operational Steer-By-Wire System, which based on multi-microprocessor and EGAS monitoring technology.

 zur Veröffentlichung DOI: 10.1109/ICVES.2019.8906395

Titel
Fail-Operational Steer-by-Wire System for Autonomous Vehicles
Autor
Minglu Li
Datum
04.09.2019
Veranstaltung
ICVES 2019, Egypt, Cairo
Referenz:
@INPROCEEDINGS{8906395,
author={M. {Li} and L. {Eckstein}},
booktitle={2019 IEEE International Conference of Vehicular Electronics and Safety (ICVES)},
title={Fail-Operational Steer-By-Wire System for Autonomous Vehicles},
year={2019},
volume={},
number={},
pages={1-6},
keywords={Fail-Operational;Steer-By-Wire;Redundancy;Motor Motion Control;Fault tolerant},
doi={10.1109/ICVES.2019.8906395},
ISSN={2643-9743},
month={Sep.},}
					
 16.07.2019

Automated Vehicles Symposium, Orlando, USA

Automatisierte Fahrzeuge bieten viele Chancen hinsichtlich der Gleichberechtigung und Chancengleichheit der Passagiere. Diese Präsentation stellt neben den neuen Fahrzeugrenderings auch die Betrachtungen hinsichtlich der Chancengleichheit und Barrierefreiheit im Projekt UNICARagil vor.

Automated vehicles offer many opportunities in terms of equal rights and opportunities for passengers. In addition to the new vehicle renderings, this presentation also presents the considerations regarding equal opportunities and accessibility in the UNICARagil project.

 Download

Titel
Addressing Equity, Accessibility, Inclusivity and Acceptance in the Development of new Architectures for Automated Vehicles in UNICARagil
Autor
Woopen, Timo
Datum
16.07.2019
Veranstaltung
Automated Vehicles Symposium, Orlando, USA
Referenz:
@inproceedings{woopen2019avs,
  title={Addressing Equity, Accessibility, Inclusivity and Acceptance in the Development of new Architectures for Automated Vehicles in UNICARagil},
  author={Woopen, Timo},
  eventtitle={Automated Vehicles Symposium 2019},
  date = {2019-07-16},
  organization={AUVSI,TRB},
  address      = {Orlando, Florida}  
}					
 09.06.2019

IEEE Intelligent Vehicles Symposium, Paris, France

Dieser Beitrag beschreibt die Herleitung funktionaler Anforderungen an ein autonomes Familienfahrzeug anhand bekannter Anwendungsfälle.

This paper presents the derivation of functional requirements for an autonomous family vehicle based on well-known use cases.

 Download DOI: 10.1109/IVS.2019.8813882

Titel
An Approach for a Requirement Analysis for an Autonomous Family Vehicle
Autor
Tobias Schräder
Datum
09.06.2019
Veranstaltung
IEEE Intelligent Vehicles Symposium, Paris, France
Referenz:
@inproceedings{schraderApproachRequirementAnalysisfor2019,
	location = {Paris, France},
	title = {An Approach for a Requirement Analysisfor an Autonomous Family Vehicle},
	abstract = {Various manufacturers have presentedconcepts for autonomous vehicles in recent years.However, none of these concepts were designed specif-ically for the needs of a multi-generation family. Avehicle that meets these requirements can be usedindependently even by those who are dependent onan accompanying family member when using a con-ventional car. Furthermore, an autonomous familyvehicle, as discussed in this paper, is intended forprivate use. The basis of the requirements of such a ve-hicle are the physical and mental abilities of its users.This paper pursues the approach of deriving initialfunctional requirements by considering examples ofaccompanied rides in a conventional car. Additionally,an outlook is given on the derivation of non-functionalrequirements necessary for the safe operation of theautonomous family vehicle.},
	eventtitle = {30th {IEEE} Intelligent Vehicles Symposium},
	author = {Schräder, Tobias and Stolte, Torben and Jatzkowski, Inga and Graubohm, Robert and Maurer, Markus},
	date = {2019-06-09}
}					
 20.05.2019

Safe Things 2019 – IEEE Workshop on the Internet of Safe Things, San Francisco, USA

Die Integrität von elektronischen Steuergeräten (ECUs) muss für ein sicheres Fahrerlebnis gewährleistet sein. Wir schlagen einen Algorithmus zur Überprüfung der Integrität von Low-End- und High-End-Steuergeräten in modernen Fahrzeugen vor. Der vorgeschlagene Algorithmus wird in den UNICARagil-Fahrzeugen angewendet.

The integrity of Electronic Control Units (ECUs) has to be guaranteed for a safe driving experience. We propose an algorithm to verify the integrity of both low-end and high-end ECUs in modern vehicles. The proposed algorithm will be applied to the UNICARagil vehicles.

 Download

Titel
Ensuring the Safe and Secure Operation of Electronic Control Units in Road Vehicles
Autor
Florian Kohnhäuser, Dominik Püllen, Stefan Katzenbeisser
Datum
20.05.2019
Veranstaltung
Safe Things 2019 – IEEE Workshop on the Internet of Safe Things, San Francisco, USA
Referenz:
@inproceedings{pullen2019security,
	title={Security and Safety Co-Engineering of the FlexRay Bus in Vehicular Networks},
	author={P{\"u}llen, Dominik and Anagnostopoulos, Nikolaos Athanasios and Arul, Tolga and Katzenbeisser, Stefan},
	booktitle={Proceedings of the International Conference on Omni-Layer Intelligent Systems},
	pages={31--37},
	year={2019},
	organization={ACM}
}					
 08.05.2019

Conference on Future Automotive Technology (CoFAT), München

Präsentation der Ergebnisse und Diskussion einer Nutzerbefragung zu den drei Themen 1. Mobilitätsverhalten 2. Einstellung zu autonomen Fahrzeugen und 3. Erwartungen, Wünsche und Anforderungen an die Konzeptentwicklung der vier UNICARagil-Fahrzeuge.

Presentation of the results and discussion of an user survey covering the three topics 1. mobility behaviour 2. attitudes towards autonomous vehicles and 3. expectations, wishes and requirements for the concept development of the four UNICARagil vehicles.

 Download

Titel
Mobilitätskonzepte der Zukunft II
Autor
Prinz, Fabian Kai and Herzberger, Nicolas Daniel and Schwalm, Maximilian and Reske, Martin and Woopen, Timo and Eckstein, Lutz
Datum
08.05.2019
Veranstaltung
Conference on Future Automotive Technology (CoFAT), München
Referenz:
@inproceedings{prinz19,
	author = {Prinz, Fabian Kai and Herzberger, Nicolas Daniel and Schwalm, Maximilian and Reske, Martin and Woopen, Timo and Eckstein, Lutz},
	title = {{Ergebnisse einer Befragung von 619 Personen in Deutschland im Rahmen des Projekts UNICARagil}},
	eventtitle = {{CoFAT: 8. Conference on Future Automotive Technology}},
	booktitle = {{CoFAT: 8. Conference on Future Automotive Technology}},
	month = may,
	year = {2018}
}					
 03.05.2019

International Conference on Omni-Layer Intelligent Systems, Iraklio, Crete, Greece

FlexRay ist ein Automotive-Kommunikationsprotokoll, das für hochsicherheitskritische Vorgänge eingesetzt werden kann. Wir untersuchen, wie man FlexRay sichert, um Cyberangriffe zu verhindern. Diese Techniken sollen in den UNICARagil-Fahrzeugen eingesetzt werden.

FlexRay is an automotive communication protocol which can be used for highly-safety critical operations. We investigate how to secure FlexRay in order to prevent cyberattacks. These techniques are supposed to be used in the UNICARagil vehicles.

 Download DOI: 10.1145/3312614.3312626

Titel
Security and Safety Co-Engineering of the FlexRay Bus in Vehicular Networks
Autor
Püllen, Dominik and Anagnostopoulos, Nikolaos Athanasios and Arul, Tolga and Katzenbeisser, Stefan
Datum
03.05.2019
Veranstaltung
International Conference on Omni-Layer Intelligent Systems, Iraklio, Crete, Greece
Referenz:
@inproceedings{pullen2019security,
	title={Security and Safety Co-Engineering of the FlexRay Bus in Vehicular Networks},
	author={P{\"u}llen, Dominik and Anagnostopoulos, Nikolaos Athanasios and Arul, Tolga and Katzenbeisser, Stefan},
	booktitle={Proceedings of the International Conference on Omni-Layer Intelligent Systems},
	pages={31--37},
	year={2019},
	organization={ACM}
}					
 20.03.2019

Stuttgart International Sympsoium, Stuttgart

Es liegt keine Kurzbeschreiung vor.
Bei Interesse zum gesamten Konferenzbeitrag wenden Sie sich bitte an die Projektleitung.

There is no short description.
If you are interested in the entire conference contribution, please contact the project management.

 Download

Titel
UNICARagil - New Architectures for Disruptive Vehicle Concepts
Autor
Keilhoff, Dan* and Niedballa, Dennis* and Reuss, Hans-Christian and Buchholz, Michael* and Gies, Fabian* and Dietmayer, Klaus and Lauer, Martin* and Stiller, Christoph and Ackermann, Stefan* and Winner, Hermann and Kampmann, Alexandru* and Alrifaee, Bassam* and Kowalewski, Stefan and Klein, Fabian* and Struth, Michael* and Woopen, Timo* and Eckstein, Lutz
Datum
20.03.2019
Veranstaltung
Stuttgart International Sympsoium, Stuttgart
Referenz:
@inproceedings{keilhoff19,
	author = {{Keilhoff, Dan* and Niedballa, Dennis* and Reuss, Hans-Christian and Buchholz, Michael* and Gies, Fabian* and Dietmayer, Klaus and Lauer, Martin* and Stiller, Christoph and Ackermann, Stefan* and Winner, Hermann and Kampmann, Alexandru* and Alrifaee, Bassam* and Kowalewski, Stefan and Klein, Fabian* and Struth, Michael* and Woopen, Timo* and Eckstein, Lutz}},
	title = {{UNICARagil - New Architectures for Disruptive Vehicle Concepts}},
	volume = {19},
	publisher = {{Springer Fachmedien Wiesbaden}},
	editor = {{Michael Bargende, Hans-Christian Reuss, Jochen Wiedemann}},
	booktitle = {{19th Stuttgart International Symposium - Automotive and Engine Technology}},
	year = {2019}
}					
 06.02.2019

AAET 2019 – Automatisiertes und vernetztes Fahren, Braunschweig

In diesem Beitrag werden erste Ansätze zur Konzipierung eines autonomen Familienfahrzeugs dargestellt.

This article presents the first approaches to the conception of an autonomous family car.

 Download

Titel
Konzipierung eines autonomen Familienfahrzeugs
Autor
Schräder, Tobias and Stolte, Torben and Graubohm, Robert and Jatzkowski, Inga and Maurer, Markus
Datum
06.02.2019
Veranstaltung
AAET 2019 – Automatisiertes und vernetztes Fahren, Braunschweig
Referenz:
@inproceedings{schradertobiasKonzipierungAutonomenFamilienfahrzeugs2019,
	location = {Braunschweig},
	title = {Konzipierung eines autonomen Familienfahrzeugs},
	abstract = {In den vergangenen Jahren wurden durch mehrere Hersteller Konzep-te für autonom fahrende Fahrzeuge präsentiert, die auf unterschiedli-che Anwendungsfälle abzielen. Einige dieser Konzepte wurden so gestaltet, dass ein Einsatz im öffentlichen Personennahverkehr nahe liegt. Darüber hinaus wurden auch Fahrzeugkonzepte präsentiert, die sich aufgrund der Gestaltung der Innenräume speziell für eine private Nutzung anbieten. Keines der bekannten Fahrzeugkonzepte ist je-doch speziell für den generationenübergreifenden Einsatz im Alltag einer Familie konzipiert worden. Unter anderem kann ein autonomes Familienfahrzeug auch von den Familienmitgliedern selbstständig genutzt werden, die bei der Nutzung konventioneller Fahrzeuge auf die Hilfe einer weiteren Person angewiesen sind. Darüber hinaus sollte dieses Fahrzeug über die Ausstattungsmerkmale eines Privat-fahrzeugs verfügen. Damit die für eine bestimmte Nutzergruppe er-forderliche Begleitperson durch die Automatisierung der Fahraufga-be entfallen kann, muss auch der Entfall der Nebentätigkeiten der Begleitperson durch technische Maßnahmen kompensiert werden. Darüber hinaus muss sichergestellt werden, dass insbesondere kei-ner der Insassen, die ansonsten auf eine Begleitperson angewiesen wären, durch Fahrzeugnutzung zu Schaden kommt. In diesem Beitrag wird die grundlegende Konzipierung eines autonomen Familienfahr-zeugs vorgestellt. Ausgehend von einer Anforderungsanalyse aus Sicht der unterschiedlichen Nutzergruppen einer Familie werden die notwendigen Eigenschaften, über die ein derartiges Fahrzeug verfü-gen muss, beschrieben. Es folgen Vorschläge zur technischen Um-setzung sowie ein Ausblick auf weitere Entwicklungsschritte.},
	eventtitle = {{AAET} 2019 – Automatisiertes und vernetztes Fahren},
	booktitle = {{AAET} 2019 – Automatisiertes und vernetztes Fahren},
	author = {Schräder, Tobias and Stolte, Torben and Graubohm, Robert and Jatzkowski, Inga and Maurer, Markus},
	editor = {{ITS} mobility e.V.},
	date = {2019-02-06},
	langid = {german}
}					
 01.01.2019

Studie zu Mobilitätskonzepten der Zukunft, Aachen

Ergebnisse einer Befragung von 619 Personen in Deutschland im Rahmen des Projekts UNICARagil

Die Präsentation arbeitet die Ergebnisse einer Nutzerumfrage auf, die im Rahmen des Projektes in der Bevölkerung durchgeführt wurde. Hierbei wurden Anforderungen an die verschiedenen Fahrzeugkonzepte abgefragt.

Results of a survey of 619 persons in Germany within the framework of the project UNICARagil

The presentation elaborates the results of a user survey conducted among the population within the framework of the project. The requirements for the different vehicle concepts were surveyed.

 Download DOI: 10.18154/RWTH-2018-231975

Titel
Mobilitätskonzepte der Zukunft I
Autor
Herzberger, Nicolas Daniel and Schwalm, Maximilian and Reske, Martin and Woopen, Timo and Eckstein, Lutz
Datum
01.01.2019
Veranstaltung
Studie zu Mobilitätskonzepten der Zukunft, Aachen
Referenz:
@TECHREPORT{UNICARagil-User-Survey,
	author  = {Herzberger, Nicolas Daniel and Schwalm, Maximilian and Reske, Martin and Woopen, Timo and Eckstein, Lutz},
	title   = {{M}obilitätskonzepte der {Z}ukunft - {E}rgebnisse einer {B}efragung von 619 {P}ersonen in {D}eutschland im {R}ahmen des {P}rojekts {UNICAR}agil},
	year    = {2019},
	month   = jan,
	address = {Aachen, Germany},
	doi	= {10.18154/RWTH-2018-231975}
}					
 05.12.2018

IEEE Vehicular Networking Conference, Taipei, Taiwan

Paper von Herrn Dominik Püllen der TU Darmstadt

Paper by Mr. Dominik Püllen of TU Darmstadt

 Download DOI: 10.1109/VNC.2018.8628375

Titel
Hierarchical Integrity Checking in Heterogeneous Vehicular Networks
Autor
Püllen, Dominik and Anagnostopoulos, Nikolaos Athanasios and Arul, Tolga and Katzenbeisser, Stefan
Datum
05.12.2018
Veranstaltung
IEEE Vehicular Networking Conference, Taipei, Taiwan
Referenz:
@inproceedings{pullen2018poster,
	title={Poster: Hierarchical Integrity Checking in Heterogeneous Vehicular Networks},
	author={P{\"u}llen, Dominik and Anagnostopoulos, Nikolaos Athanasios and Arul, Tolga and Katzenbeisser, Stefan},
	booktitle={2018 IEEE Vehicular Networking Conference (VNC)},
	pages={1--2},
	year={2018},
	organization={IEEE}
}					
 20.11.2018

7. VDI-Fachkonferenz Thermomanagement in elektromotorisch angetriebenen PKW, Stuttgart

Auslegung und Validierung einer Kühlplatte zur Kühlung von Leistungselektronik im batterieelektrischen Fahrzeug

Design and validation of a cooling plate for cooling power electronics in battery electric vehicles

 Download

Titel
Maßgeschneiderte Kühlung elektrischer Umrichter in BEVs
Autor
Trenktrog, Marten
Datum
20.11.2018
Veranstaltung
7. VDI-Fachkonferenz Thermomanagement in elektromotorisch angetriebenen PKW, Stuttgart
Referenz:
@misc{Trenktrog.20.11.2018,
	author = {Trenktrog, Marten},
	year = {20.11.2018},
	title = {Ma{\ss}geschneiderte K{\"u}hlung elektrischer Umrichter in BEVs},
	address = {Suttgart},
	series = {7. VDI-Fachkonferenz - Thermomanagement in elektromotorisch angetriebenen PKW},
	institutions = {{Institut f{\"u}r Kraftfahrzeuge (ika)}}
}					
 09.10.2018

27. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, Aachen

In dieser initialen Veröffentlichung wird das Projekt UNICARagil vorgestellt. Dabei werden die wichtigsten Forschungsfragen aufgegriffen und erste Lösungskonzepte vorgestellt.

This initial publication presents the project UNICARagil. The most important research questions are taken up and first solution concepts are presented.

 Download DOI: 10.18154/RWTH-2018-229909

Titel
UNICARagil - Disruptive Modular Architectures for Agile, Automated Vehicle Concepts
Autor
Woopen, Timo and Lampe, Bastian and B\"oddeker, Torben and Eckstein, Lutz and Kampmann, Alexandru and Alrifaee, Bassam and Kowalewski, Stefan and Moormann, Dieter and Stolte, Torben and Jatzkowski, Inga and Maurer, Markus and M\"ostl, Mischa and Ernst, Rolf and Ackermann, Stefan and Amersbach, Christian and Leinen, Stefan and Winner, Hermann and P\"ullen, Dominik and Katzenbeisser, Stefan and Becker, Matthias and Stiller, Christoph and Furmans, Kai and Bengler, Klaus and Diermeyer, Frank and Lienkamp, Markus and Keilhoff, Dan and Reuss, Hans-Christian and Buchholz, Michael and Dietmayer, Klaus and Lategahn, Henning and Siepenk\"otter, Norbert and Elbs, Martin and v. Hin\"uber, Edgar and Dupuis, Marius and Hecker, Christian
Datum
09.10.2018
Veranstaltung
27. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, Aachen
Referenz:
@inproceedings{UNICARagil,
	author  = {Woopen, Timo and Lampe, Bastian and B\"oddeker, Torben and Eckstein, Lutz and Kampmann, Alexandru and Alrifaee, Bassam and Kowalewski, Stefan and Moormann, Dieter and Stolte, Torben and Jatzkowski, Inga and Maurer, Markus and M\"ostl, Mischa and Ernst, Rolf and Ackermann, Stefan and Amersbach, Christian and Leinen, Stefan and Winner, Hermann and P\"ullen, Dominik and Katzenbeisser, Stefan and Becker, Matthias and Stiller, Christoph and Furmans, Kai and Bengler, Klaus and Diermeyer, Frank and Lienkamp, Markus and Keilhoff, Dan and Reuss, Hans-Christian and Buchholz, Michael and Dietmayer, Klaus and Lategahn, Henning and Siepenk\"otter, Norbert and Elbs, Martin and v. Hin\"uber, Edgar and Dupuis, Marius and Hecker, Christian},
	title   = {{UNICARagil - Disruptive Modular Architectures for Agile, Automated Vehicle Concepts}},
	booktitle = {27th Aachen {{Colloquium}}},
	year    = {2018},
	month   = oct,
	address = {Aachen, Germany}
}